با سلام خدمت شما مخاطیبن عزیز سایت آموزشگاه موسیقی طلوع ، در این مقاله قصد داریم تا شما را با چند نکته مهم و کلیدی در انتخاب ساز مناسب برای یادگیری و نواختن ، بیشتر آشنا کنیم . قبل از ذکر نکات مهم این موضوع را فراموش نکنید که موفقیت در نواختن هر سازی نیازمند صبوری و تمرین و تلاش است و نباید در میانه مسیر یادگیری خود دلسرد و ناامید شوید. برخی از نکات مهم در انتخاب ساز عبارنتد از :

  • علاقه
  • وضعیت جسمانی و فیزیکی
  • زمان
  • هزینه

انتخاب ساز و رابطه آن با علاقه شما :

علاقه

یکی از مهمترین عوامل در انتخاب ساز برای شما ، علاقه شخص شماست . بدون شک انتخاب یک ساز برای نوازندگی اگر بدون علاقه انجام بگیرید و با اجبار همراه باشد ، هر چقدر هم تمرین داشته باشید احتمال شکست زیاد است. اینکه بدانید از چه نوع و چه سبک موسیقی لذت می برید به شما در انتخاب ساز کمک زیادی می کند. پس قبل از هر چیز ببینید به چه چیزی علاقه دارید.

وضعیت جسمانی و فیزیکی :

انسان

برخی از سازها نیازمند آن هستند که شما در وضعیت فیزیک و جسمانی نرمالی قرار داشته باشید . مثلا در نواختن سازهای بادی ظرفیت و توانایی دستگاه تنفسی شخص نقش بسیار مهمی دارد و اگر شخصی در این مورد دچار اختلال است مسلما انتخاب سازهای بادی برای او مناسب نیست . مثال های زیاد و متفاوت دیگری را می توان در این زمینه عنوان کرد ، یک نمونه انتخاب اشتباه دیگر انتخاب ساز کنترباس برای افرادی است که از توان بازویی نرمال و یا قوی بهره نمی برند.

زمان :

زمان

برای اینکه شما به سطح حرفه ای در نوازندگی یک ساز برسید لازم است زمان زیادی را اختصاص به تمرین بدهید. اگر می دانید زمان کافی را برای تمرین کردن ندارید انتخاب سازهای که به زمان تمرین زیادی نیاز دارند کار شما را دشوار خواهد کرد . انتخاب سازهای مانند ویولن برای افراد مناسب است که زمان کافی برای تمرین کردن را در طول روز دارند. به طور کلی اینکه شما چقدر می توانید زمان برای تمرین کردن اختصاص دهید در انتخاب ساز برای شما تاثیر گذار خواهد بود.

هزینه :

هزینه

برخی از سازها قیمت های گرانی دارند مانند پیانو و خرید آنها هزینه ای نسبتا زیاد  برای شما خواهند داشت ، از طرفی سازهای هم هستند که با هزینه های کمتری قابل تهیه کردن هستند. پس بودجه ای که برای خرید یک ساز در نظر می گیرید از عواملی است که در انتخاب ساز برای شما تاثیر گذار اشت.

انتخاب ساز برای کودکان :

یادگیری سازهای پایه برای کودکان انتخاب مناسبی است زیرا یادگیری این سازها به کودک کمک می کند تا در آینده سازهای دیگر را راحتتر یاد بگیرند. کودکان با یادگیری سازهای پایه ای از جمله پیانو ، مباحث نظری و تئوری موسیقی را به خوبی فرا می گیرند.

 

برای آشنایی بیشتر با سازهای مختلف اینجا کلیک کنید .